الف - سبک جنگها متفاوت است و در هر جنگی نیز روشها (تاکیتکها) وتسلیحات (ابزار) متفاوتی به کار گرفته میشود مثل جنگ سخت (مسلحانه، نظامی) با شمشیر ویا بمبهای خوشهای و لیزری و اتمی – جنگ اقتصادی با شیوهها و رقابتهای ناسالم،مخرب و نابود کننده مثل تحریم و با استفاده از ابزار متفاوت بانک، بیمه، حمل و نقل،قوانین صادرات و واردات، قوانین بینالملل و ... – جنگ نرم یا همان جنگ روانی باابزار تبلیغاتی و امروزه رسانهای.
ب – روش تبلیغ و ضد تبلیغ به هر نوعی، مانند: دروغ پراکنی، شایعهسازی،ایجاد شبهه، تخریب شخصیت، ایجاد تهدید واهی، ایجاد امید واهی، تغییر باورها،تهاجمهای فرهنگی و ...، همه از عرصههای متفاوت «جنگ نرم» است و هر ابزارتبلیغاتی، اعم از تریبون، منبر، قلم، کتاب، اینترنت، جراید، فیلم و هنر، شعر وموسیقی و ... نیز از ابزار این جنگ وسیع و مؤثر قلمداد میگردد..
ج – این که واژهی «جنگ نرم» در گوگل معادل ندارد، سخن احمقانهای است کهزیبا کلام مطرح نموده است. قرار نیست که هر واژهای در گوگل معادل داشته باشد و اگرنداشت، معنایی نداشته باشد و یا مصداق آن در خارج فاقد واقعیت باشد. گوگل کتاب مرجعو منبع علمی ما نیست. غربیها ازواژهی «soft power» به معنای «قدرتنرم» استفاده میکنند که البته اگر چه در معنا نزدیک است، اما آن جامعیت در بیانموضوع را ندارد. چرا که «جنگ نرم» سیاست و عمل آن «قدرت نرم» برای براندازی است و نه خود آن.
د – تاریخچهی «جنگ نرم» را میتوان از دو منظر «عام» و «خاص» مورد بررسیقرار داد.
از منظر آن، جنگ نرم از همان موقعی روش و تاکیتک دشمن قرار گرفت که ابلیسبر خود تکبر نمود و بر انسان حسادت برد و چنین قسم خورد:
ترجمه: گفت: (سوگند) به عزّت تو كه همگى آنان را گمراه خواهمساخت.
اغوا، یعنی فریب دادن، مستلزم جنگ نرم است و روش آن نیز خلاف نشان دادنحقایق و واقعیات است. راست را دروغ، دروغ را راست، امنیت را تهدید و تهدید راامنیت، یقین را شبهه و شبهه را یقین کردن، زشت را زیبا و زیبا را زشت جلوه دادن و ...، همگی همان «جنگ نرم» است. لذا شیطان پس از آن که گناه انحراف و سرپیچی خود راکه ناشی از تکبرش بود به گردن خداوند سبحان انداخت،گفت:
ترجمه: آن گاه شيطان گفت: خدايا [حال که] مرا گمراه كردى من نيز در زمين (همه چيز را) در نظر فرزندان آدم جلوه ميدهم(تا از ياد تو غافل شوند) وهمه ى آنها را گمراه خواهم كرد.
در تاریخ بشر و به ویژه تاریخ اسلام نیز نمودهای بارزی از «جنگ نرم» دیدهمیشود که شاید بتوان به روشها و تاکیتکهای تبلیغی و ضد تبلیغی معاویه و سپس عمرعاص لعنتالله علیهما، به عنوان یکی از شاخصترین آنها اشاره و استناد نمود. از اوپرسیدند: چرا برای مقابله با حضرت علی علیهالسلام این قدر پول خرج می کنی؟ گفت: هزینهاش از هزینهی جنگ کمتر است.
ھ – اما از منظر خاص یا همان تئوری آکادمیک، «جوزف نای» اولین کسی است کهآن را به صورت علمی و تحت عنوان (قدرت نرم) مطرح کرد. در ایننظریه نیز چنان چه بیان شد، مهمترین حوزهی اعمال و تأثیرگذاری قدرت نرم بر طرفمقابل، حوزهی رسانه است. بهرهگیری از رسانهها و امكاناتی كه فرد را قادر میسازدتا برای تأثیرگذاری بر طرف مقابل، به اِعمال قدرت بپردازد.
شاید در جهان غرب «سان تزو» اولین کسی باشد که در این موضوع کار کرده است. او در کتاب «هنر جنگ» مینویسد: «میشود جنگید، اما مهمترین کار این است که شما دریک نبرد بدون جنگ، پیروزی را به دست آوردید» و در تشریح چگونگی آن مینویسد: «بایدبه استراتژیهای رقیب و روحیهی او حمله كرد؛ بهگونهای كه آنها بپذیرند كه شكستخواهند خورد. اگر كسی در ذهنشبپذیرد كه شكست میخورد، حتماً در دنیای واقه نیز شكست خواهد خورد. زیرا آنچه فردرا به مقاومت تشویق میكند، روحیه است..»
به وبلاگ جامعه شناسي ايران خوش آمدید اين پايگاه سعي در گرد آوري مقاله ها و شناسايي نظريات نوين يا فرا مدرن دارد اميدوارم شما در جهت نيل به اهداف اين پايگاه به ما بپيونديد، مدير وبلاگ قدم شما انديشمندان را ارج مينهد
تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان پایگاه جامعه شناسی و آدرس enr.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.